trappa upp

Igår fick jag en snilleblixt. Nu vet jag vad vi ska göra av vårt vardagsrum. Och mannen var inte heller helt svår för tanken.


Ovanför vårt vardagsrum finns ett litet loft. Lite pluttigt att ha till något väsentligt men man kan utnyttja det som extra sovloft eller förvaringsyta om det skulle behövas. Där är väldigt mysigt uppe och det finns eluttag, takspot och ljusknapp. Det enda man behöver göra är att lägga golv, och det är inte något vidare problem då ett antal förpackade lådor golv följde med huset. (den förra ägaren hade planer på att lägga nytt golv någonstans men kom inte så långt...)






Men för att komma upp krävs det nu någon typ av stege. Så min brillianta ide var att längst väggen (börjar precis brevid dörren och avslutas ovanför fönstret) sätta in en nätt, luftig och snygg trappa. Trappor är tjusiga grejer och kan se lite snyggt knäppt ut längst väggen. Som ett konstverk om den utformas rätt.




Så därför har jag googlat trappor och hittat några luftiga varianter (dock vill jag ha utan räcke):
Trappor är ju något man kan bygga och designa själv. Måste bara ha koll på hållfastheten så man inte drattar igenom...







Tanke nummer två som efterföljde detta var att eftersom vi när pengarna senare börjar trilla in behöver köpa en bekvämare soffa. Daniel vill ha en stor vräkig en och jag fullkomligt AVSKYR divaner. Ledsen, det är superskönt och mysigt och allt det men jag vill ABSOLUT inte ha en sån!
Så jag kom på en sak som legat och grott i flera år...
Att själv komponera en modulsoffa (typ mios coffee) som sträcker sig från vägg till vägg under ytterväggens fönster och därav även tränger sig in under trappan. Jag får bestämma size och mannen får bestämma comforten. Its a win win situation.

Här:



Med ungefär sånhär:



Fast kanske med mysigheten av denna:



Det var planen...

Efter två sjukdagar från mitt "kreativa" arbete så har jag fler ideer än jag haft på månader. Vad säger det...

Adjö.

Kommentarer
Postat av: Marie

När vi var hos eva så tänkte jag just att FAN va gött det är att krypa upp i en soffa med divan. Man får plats hela familjen och kan mysa som bara den. Men det gåååååååår inte - jag kan inte köpa en. Det ÄR.FÖR.FULT!

Men din idé var fasiken inte dum. Tar den med mig när vi flyttar (någon gång under 2020-talet mao:)



Kram

2011-08-31 @ 11:38:56
URL: http://mariehk.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0