Operation Smile

Jag kom nyligen i kontakt med organisationen via en dokumentärfilm inspelad av svt när Operation Smile och svenska läkare och sjuksköterskor besökte Afrika.

Operation Smile är en organisation som förbättrar livsstandarden för barn i fattiga länder som föds och lever med Läpp/Käk/Gom spalt (LKG). De är en insamlingsstiftelse som gratis opererar barn som annars inte hade haft råd.

Barn och ungdomar som lever med LKG i u-länder samt av olika anledningar inte har fått någon möjlighet att opereras blir utstötta ur samhället, stirrade på, mobbade, utskrattade och göms därför undan enbart för de ser annorlunda ut. Inte nog med det, barn blir undernärda eller svälter ihjäl för de har svårt att få i sig mat, har i nästan alla fall svårt med tal etc. Detta bidrar till att de betraktas som mindre värda. Men med en rekonstruktions operation förändras hela deras liv och mottagandet från omvärlden. Möjligheter och dörrar öppnas upp och de får chansen att leva ett värdigt liv.

Det är så lite som krävs...

Jag är själv född med ensidig läppspalt och när jag såg livsödena och vad dessa barn och ungdomar hade fått utstå högg det i mitt hjärta. Jag grät mig igenom hela filmen och gick sedan direkt in och donerade en slant. Jag har aldrig varit så tacksam någonsin att jag är född i Sverige, ett rikt land med mycket möjligheter. Donera pengar! Även en liten summa bidrar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0